DESPRE TINERI IN ANTREPRENORIAT! SI DA, SE POATE!


          „Niciodata sa nu lasi teama sa te opreasca de la joc! Chase your dreams, but always know the road that will lead you home again!” Claudia Suhov

          Boko este o afacere socială ce dezvoltă în România evenimente educativ-recreative pentru copii, părinti, bunici si profesori, afacere fondată de fosta mea colegă de serie, Claudia Suhov. Aceasta a absolvit cu brio Academia de Studii Economice, Comerț din București, orientându-se spre vasta lume a antreprenoriatului, o lume în care inițiativa, spiritul de antreprenor cât și pasiunea și dăruirea cu care muncești pentru a-ți cota afacerea pe o piață în continuă competiție își pun amprenta asupra a tot ceea ce întreprinzi. Claudia a avut un portofoliu însemnat de activități, încă din facultate, când s-a implicat în Voluntari pentru Idei și Proiecte. De asemenea, este sub semnul zodiei RAC, o zodie, după părerea mea, foarte organizată, perfecționistă și ambițioasă ( Eu am ascendent în rac așa că vorbesc în cunoștință de cauză :))) Bazele Boko au fost puse în august 2011, iar primele proiecte au început în octombrie.

            Î: Povestește-ne Claudia, câteva cuvinte despre Boko, de la ce a pornit totul și cum ti-a venit ideea de a demara o astfel de afacere. 

          C:Mereu am avut initiatia si am fost independenta in gandire si actiune. A durat putin pana sa descopar si sa accept faptul ca pasioneaza foarte mult educatia copiilor. Am avut verisori mai mici de care am avut grija si mi-am dat seama ca imi place sa fac lucruri pentru ei. Citesc tot ce prind despre copii si afaceri: carti, reviste si bloguri. Imbin pasiunea pentru educatie si antreprenoriat cu pregatirea si structura mea economica. De aproape 7 -8 luni am mai co-fondat o companie de traininguri pentru copii, NextSteve, alaturi de partenerul meu Andrei Stefan. Andrei are o bogata experienta in a organiza tabere de vara si de iarna pentru copii. Impreuna, acum o luna am castigat premiul si titlul de “Compania anului 2012” in competitia Start! Business organizata de Junior Achievement si BCR. La inceptul lunii iulie, vom reprezenta Romania in competitia Europe Enterprise Challenge alaturi de alte start-upuri din toata Europa.

             Î: Afacerile devin profitabile atunci cand investim timp si energie, bani si pasiune, motivatie si entuziasm in ele. Care au fost resursele pentru a porni la drum? Multor tineri , deși își doresc să pună bazele unei afaceri, le este frică, fie să investească (deși aici n-am mai putea vorbi de spirit antreprenorial), fie consideră că nu au resursele financiare suficiente. Ce îi sfătuiești?

        C: Am o vorba: “cu cat mi-e frica sa fac ceva, cu mai mult simt nevoia sa fac acel ceva”. Antreprenoriatul il vad ca un sport extrem. Senzatiile si adrenalina pe care ti le ofera depasesc cu orice inchipuire. Ai nevoie de concentrare, resurse, echipa, informatii. Dar la fel ca orice sport extrem, antreprenoriatul nu este pentru toata lumea. Pentru unii este foarte bine sa fii angajat, ai o sursa sigura de venit, limitata, si este suficient. In antreprenoriat, nu tu esti cel care trebuie sa ia toate deciziile, este responsabil de tot ceea ce ti se intampla. In plus, nu toata lumea trebuie si poate sa fie antreprenor, doar ca toata lumea poate sa fie cel mai bun in munca pe care o face si sa aduca valoarea pozitiei pe care o ocupa. Atata timp cat oamenii muncesc, am un respect deosebit pentru toate categoriile si pozitiile sociale. La inceput principala resursa este timpul, sa te informezi despre piata in care intri, sa discuti cu alti oameni si sa iti dezvolti diverse cercuri de relatii. Banii nu sunt problema, dar sunt principala scuza. Multi nu are face niciodata sacrificiile pe care le-am facut eu. Am avut si am in continuare multe probleme si responsabilitati. Prin ceea ce fac, trebuie sa previzionez mereu in activitatea pe care o fac. Evenimentele le gandesc si muncesc pentru ele cu cateva saptamani, chiar luni inainte sa le lansez in piata. Eu practic muncesc pentru viitor, la propriu si la figurat.

              Î: Am văzut că ai un portofoliu însemnat de evenimente. Cine te ajută în acest demers?

               C: Eu creez majoritatea evenimentelor: concept, obiective, parteneri, nume, buget, pret. Toate activitatile sunt tinute de profesionisti (ilustratori, scriitori, profesori, traineri, psihologi) care sunt direct responsabili de realizarea programului si a activitatilor cu copiii.

            Î: Știu că la un moment dat afacerea ți-a fost promovată printr-un baner de COCOR STORE. Felicitări pentru acest lucru, btw. Ce contacte trebuie să ai în mediul business pentru a realiza câte ai realizat tu?

            C: Este necesar sa fii foarte curios si sa inveti continuu. Tot ce se intampla acum, se intampla pentru ca din liceu i-am ascultat si eu la randul meu pe unii oameni spunand ca daca vrei sa faci ceva de valoare trebuie sa faci si altceva pe langa facultate. De aceea am ales ca de multe ori in loc sa stau acasa sa ma uit la filme sau sa dorm, am fost la diverse conferinte, traininguri indiferent ca era seara, dimineata, sau weekend. Am fost si inca sunt ca un burete, vreau sa stiu tot ce se intampla in domeniul meu, sa fiu prima care afla. La Cocor a fost cel mai simplu: am vrut sa apar acolo si m-am dus fizic sa bat pe la usile magazinului sa vad ce trebuie sa fac sa apar pe fatada media. Era prima oara cand am intrat in Cocor. Dupa ce am aflat ce am de facut, m-am pus pe treaba, iar dupa aproape 2 luni, ideea mea s-a materializat si am avut un clip ce a rulat timp de 3 zile. Î: În ce masura ai putut prevedea anumite schimbari, probleme, conflicte legate de afacerea ta? Cum le-ai rezolvat? Prin calm pentru o minte limpede si decizii corecte, incredere in propria misiune si multa munca. Dorinta mea este atat de mare incat nimic nu ma poate opri sa imi doresc si sa fac anumite lucruri. Poate doar intr-o zi cand sanatatea imi va spune stop joc. Mi s-au inchis multe usi, dar mi s-au deschis larg altele. Nimic nu este intalmplator, totul se leaga.

            Î: Te-a afectat criza în vreun fel, mai ales că ești la început de drum? Dacă da, ți-ai făcut vreun plan de strategii pentru a o contracara?

           C: Criza este un cuvant pe care il ignor, a devenit o scuza pentru toata lumea in a munci. Romania este o tara plina oportunitati. Eu incerc sa fiu informata, atenta la ce se intampla in nivel global si sa creez ceva de valoare.

             Î: cine sunt principalii concurenti? Dar parteneri?

             C: Concurentii sunt, ma uit si invat de la ei, dar imi vad de obiectivele mele. Daca as enumera concurentii, doar cei care au copii ar stii despre cine vorbesc. Partenerii sunt multi: de la myticket.ro si Diverta, pana la Arena Mall si Consiliul Judetean din Bacau.

              Î: Care sunt programele educative derulate acum și care sunt costurile înscrierii într-un astfel de program pentru copilasi?

              C: La BOKO, pana acum am avut un program de educatie financiara si antreprenoriala, ateliere de benzi desenate, workshopuri educative pentru parinti, un program de dezvoltare personala prin lectura, iar taxele au fost intre 35 si 100 lei. Din iulie vor fi activitati de familie, iar din toamna urmeaza dezvoltarea activitatilor la un nivel mai complex. La NextSteve, un modul de 3 niveluri de training este 450 lei.

               Î: Ce obiective ai pentru anul acesta si ce strategii ai in vederea atingerii acestora?

               C: Pentru BOKO: evenimente in Bucuresti, in tara si produse pentru copii. In Bacau am realizat deja un program de antreprenoriat pentru copii, plus sunt programate alte evenimente din luna august. Zilele acestea am mai semnat cu un nou partener pentru a dezvolta activitati intr-un al doilea oras din Romania. Numele orasului il voi dezvalui atunci cand vom lansa primul eveniment. Pentru NextSteve: traininguri si produse pentru copii. Afacerile preiau din personalitatea proprietarului lor, iar singura strategie este a ma dezvolta pe mine pentru a dezvolta afacerile si impactul lor in piata.

              Î: Câteva cuvinte despre ANTREPRENORIAT.

              C: Pasiune, creativitate si determinare.

               Î: Îți mulțumim pentru timpul acordat și poate pe NEXT TIME ne inviți la un eveniment organizat de tine!! WEEKEND PLACUT TUTUROR! SI MULT SUCCES IN AFACERI CLAUDIA!!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: